Egyetértenek abban, hogy a test a lélek börtöne. Talán a legjelentékenyebb, legnagyobb hatású gnosztikus, Valentinus volt. Ă• kimondta, hogy vannak hylikus (anyagias), pszichikus (lelkies, vallásos) és pneumatikus (szellemiség által vezetett, gnosztikus) emberek. Csak az utóbbiak tudnak felemelkedni az aszkézisnek arra a fokára, amelyen a lélek ismét egyesülni képes istenével. Fennmaradt néhány olyan írás is, pl.: a Tamás Cselekedeteirõl szóló iratban található Gyöngy himnusz (a II. századból), ami minden értekezésénél szebben írja le a lélek testbe börtönözöttségének élményét... |
Tovább...
|
|
Gnózis, gnoszticizmus, gnosztikus irányzatok |
A Gnózis az igazi tudást jelenti. A Gnózis azért egyszerĂ», mert mielõtt még bármit meghatározna, leírna vagy magyarázna, mindenekelõtt abból a ténybõl indul ki, hogy igazi tudás létezik. A gnosztikus világnézet alapja az, hogy az igazság elõbb létezett, mint minden más. A gnosztikus irányzatok abból indulnak ki, hogy aki tudásra szomjazik, az belülrõl tudja: ez az abszolút tudás létezik. Miért? A válasz szintén egyszerĂ»: minden emberben eleve benne van ez az igazság, tehát maga az igazság mondatja velünk, hogy õ létezik, és mindennek egyedül ez a létezés az értelme. Ă• a kezdet és a vég, az elsõ és az utolsó, belõle származik minden valódi tanúság és kinyilatkoztatás, és õhozzá vezet el minden, ami igaz. Bennünk van a kulcs, amellyel minden kaput kinyithatunk... |
Tovább...
|
|
Ezzel szemben van azonban egy másik: az én és a világ átélésének mitikus-misztikus módja. Ebben az ember nem mint tõle teljesen különbözõ dologgal áll a világgal szemben, hanem egy nagy élõ szervezetnek tekinti a világot, amelyhez õ is szervesen hozzátartozik. Mivel pedig a nagy szervezetnek köszöni saját külön létét, ugyanazon elemeket és életerõket kell tartalmaznia kicsinyben, ami meg van amabban nagyban. Nincs tehát áthidalhatatlan szakadék ember és világ... |
Tovább...
|
|
|