A TĂłrĂĄrĂłl ĂŠs a KabalĂĄrĂłl |
Az isteni értelem átitatja eszközét, vagyis a Tórát. Az ember a maga részérĂľl tanulmányozza a Tórát: így jön létre a kapcsolat. Isten lényege a chochmá köntösébe öltözik, a chochmá pedig a maga részérĂľl azokban az alapelvekben nyilatkozik meg, melyekre a Tóra tanít. Az ember értelme elmerül a Tórában, s ugyanakkor lelke is az értelmet veszi igénybe, hogy azt vállalkozásába fektesse. Ezek szerint a lélek mibenléte és Isten kiléte a Tóra közvetítésével egyesülnek, s csak a Tórán keresztül képesek egy ilyen egyesülésre. Az Öreg Rebbe a tanulatlan embert is részesítette... |
Tovább...
|
|
A kinyilatkoztatĂĄsrĂłl II. |
A hit nem jelenti azt, hogy vakon átugrunk a szakadékon, vagy beléje vetjük magunkat. Az értelem parancsa és a hit megállapításai között majdnem mérhetĂľ kapcsolat áll fenn. Ahol megáll az ész, mert nem tud tovább haladni, ott felbukkan a hit, hogy segítsen az embernek átlátni önmagát, a világot és TeremtĂľjét. A hit nem a gyengék, a hiányos eszĂťek vagy a gyenge erkölcsĂťek menedéke. A hit, úgy vélem, az ember képességeinek kiterjesztése a láthatóról... |
Tovább...
|
|
A kinyilatkoztatĂĄsrĂłl I. |
A Tóra két részre oszlik: az Írott Tanra (ez a Biblia) és a Szóbeli Tanra (melyet Mózes az Írott Tannal együtt vett át a Sínai-hegyen, de csak több ezer évvel késĂľbb kapott írott formát a Misnában és a Talmudban). Mindkét rész IstentĂľl származik, de míg az Írott Tant Isten "lediktálta" Mózesnek, a Szóbeli Tan megszövegezése kevésbé pontos. |
Tovább...
|
|
Az utána következĂľ próféták tovább fejlesztették az etikai monoteizmust, és azt hirdették népüknek, hogy az isten ítélĂľszéke elé kell majd állniuk, ha Jahvéhoz és parancsolataihoz hĂťtlenek lennének, és hamis, emberek kitalálta istenek felé fordulnának. Az új istentisztelet két említésre méltó változásban jutott legjellemzĂľbben kifejezésre: Jahvét eredetileg a többi istenhez hasonlóan sokféle szimbólum alakjában tisztelték, de ezután helytelennek nyilvánították, hogy képet készítsenek róla, és míg régebben Jahvénak mindenütt voltak szentélyei, ettĂľl kezdve kizárólag... |
Tovább...
|
|
A héber monoteizmus hosszú fejlĂľdési folyamaton ment át, amíg elnyerte azt az egyetemes és átszellemült formáját, amely a kereszténységben jellemzi. Ennek a fejlĂľdési folyamatnak a történetét a Bibliából természetesen csak közvetett módon lehet kikövetkeztetni, mivel azt a ma rendelkezésre álló formájában papok dolgozták át... |
Tovább...
|
|
|